Vandaag heb ik mogen ervaren hoe het is om als straatnieuwsverkoper voor een supermarkt te staan. Van de CroisSandershow kreeg ik namelijk de opdracht een straatnieuwsverkoper een dagje vrij te bezorgen door in een uur tijd zoveel mogelijk krantjes te verkopen. Ik had zelfs een target: 20.
Na een belletje met het Straatnieuws mocht ik Rebekka (40 jaar) gaan helpen, die haar vaste stekkie bij de Albert Heijn op de Nachtegaalstraat heeft. In eerste instantie had ze maar zes krantjes bij zich. Want meer verkoopt ze er meestal niet op een dag. Zij koopt de krantjes in voor E 1,10 en verkoopt ze voor E 2,00. Dus ze staat een hele dag voor een winst van E 5,40.
Ik heb haar daarom maar even terug naar het kantoor van het Straatnieuws gestuurd om meer krantjes te halen. Ik was vastberaden die twintig krantjes te verkopen!
Luister hier op 3fm hoe het ging.
Want Rebekka had het de afgelopen week niet makkelijk gehad. Eerst werd haar kamer opgezegd. En gister hoorde ze dat ze niet meer bij de Nachtegaalstraat mocht verkopen van de nieuwe bedrijfsleider van de Albert Heijn. Ik snap daar helemaal niets van. Iedereen met een beetje mensenkennis ziet dat Rebekka geen vlieg kwaad doet. Ze dringt aan niemand haar krantje op, zegt iedereen vriendelijk gedag. Ze is zo geliefd bij klanten dat ze bij sommigen te eten wordt gevraagd of een kopje koffie met haar gaan drinken.
Ik hoop dat klanten stennis gaan schoppen bij die zure pruim van een bedrijfsleider. Het Straatnieuws zorgt ervoor dat mensen in een lastige financiële/sociale situatie toch nog de eindjes aan elkaar kunnen knopen. Rebekka kon dankzij het straatnieuws weer normaal eten, haar haren wassen en vooruit, weer genieten van haar pakje shag. Door het verkopen van het Straatnieuws heeft ze ook weer meer sociaal contact. Daarvoor zat ze voornamelijk alleen in haar kamer en moest ze een hele week leven van een zak patat.
Vandaag heb ik in ieder geval gezorgd voor wat extra inkomsten. Want ik heb alle twintig de krantjes verkocht. Dank iedereen die zijn bijdrage heeft geleverd. En ook veel dank aan mijn lieve vrienden die op hun vrije zaterdag vroeg uit de veren gingen om een krantje te komen kopen. En uiteraard props voor Chris Heijmans die een plaatje kwam schieten!
Ik heb even gebeld naar de AH Nachtegaalstraat. De bedrijfsleider was er niet, maar morgen (maandag) vanaf 8 uur is hij weer aanwezig. Als iedereen nu even een telefoontje pleegt dan hebben we het besluit in no time teruggedraaid! Hier is het nummer: 030-2416226
Majnu, wat goed! Held.
Grappig, want nadat ik deze blog had geschreven, bedacht ik me dat ik hier eigenlijk wel werk van moet maken. Maar nu maak je het me heel makkelijk:) Dank voor het nummer. Ik ga hem zeker verblijden met een belletje!
Argggh. Gebeld met de AH nog een keer. De filiaalmanager is nu “met vakantie”. Zijn assistente vertelde me dat ze zo veel klachten hadden gekregen over de Straatnieuwsverkopers in de klanten-enquete dat ze niet anders konden dan dit besluit te nemen. Wat die klachten waren geweest wilde ze me niet zeggen. Ik doe vaak boodschappen daar. Rebekka is de beleefdheid zelve.
En uiteindelijk komt alles goed…
Rebekka staat nu bij de AH aan het Willem van Noortplein. Ze heeft nog contact met een paar oude klanten van de Nachtegaalstraat en ze krijgt beetje bij beetje een band met de klanten op de nieuwe lokatie.