Ik was met supermoeder Truus door Utrecht aan het banjeren, toen mijn oog op een nieuwe vintage winkel viel. Tenminste, ik kende Het Kaufhaus nog niet. Nu hebben mijn moeder en ik allebei een zwak voor oude meuk, dus we twijfelden geen moment en hopten naar binnen.
Er vielen me twee dingen direct op: de ruime opzet van de winkel en het ontbreken van een muffe lucht die vaak in tweedehands winkels hangt. Maar de grootste ontdekking deed ik pas toen ik het prijskaartje van een blouse las: van alles wat je daar koopt, gaat vijftig procent van de winst naar een goed doel, namelijk naar een Humana-project in Congo, waar vrouwen naailes krijgen en een eigen kledinglabel op kunnen zetten.
Dat is niet normaal win win win. Jij hebt een kledingstuk, tweedehands is duurzaam en je stuwt zelfredzaamheid van vrouwen vooruit.
Oh ja, en terwijl mijn moeder aan het passen was, kreeg ik ook nog eens een kopje koffie aangeboden van Corinna die daar werkt. Dat is nog een win, want een stuk gezelliger dan bepaalde grote kledingketens waar je je bijna bezwaard voelt als je om een andere maat vraagt. Laat staan dat zo’n pratende paspop je een kopje koffie zou aanbieden.
Mijn moeder deed ook nog een bakje en we bespraken met Corinna haar old school mobiele telefoon zonder internet en de voordelen daarvan. Daarna rekenden we af en namen we onze aankopen (uiteraard) mee in onze eigen tas.
Wil je meer over Het Kaufhaus weten? Ga dan naar hun Facebookpagina.
Geef een reactie