Wie gaat dit jaar naar huis met de prijs voor het meest misleidende product? Wordt het de Albert Heijn met zijn “ambachtelijke” rundervink inclusief een scheut water, vijf soorten suiker en zeven E-nummers of toch het populaire kinderdrankje Capri Sun Multivitamin met vijf suikerklontjes.
Jaja, het is weer zover. De verkiezing van Foodwatch voor een prijs die niemand wilt en toch krijgt is losgebarsten: Het Gouden Windei 2014. In totaal zijn er vijf gelukkige kanshebbers:
[youtube id=”https://www.youtube.com/watch?v=PmoZej88IvA” width=”600″ height=”350″]
Het belooft een spannende strijd te worden tussen de producenten die onterecht termen als natuurlijk, gezond, authentiek of weerstandsverhogend gebruiken en daarmee ons consumenten misleiden.
Waarom is stemmen een heldendaadje? Omdat je hiermee laat weten dat je het niet pikt aan de lopende band gepiepeld te worden. Als het op foodmarketing aankomt zijn er zoveel mazen in de wet waar voedselproducenten gretig gebruik van maken. Simpelweg omdat ze er mee weg komen.
Hoe meer wij laten weten dit belachelijk te vinden en dat soort producten links laten liggen, hoe sneller er hopelijk een andere mindset in deze, af en toe zieke, industrie gaat komen.
Ik heb gestemd op Belvita Breakfast, maar ik gun de resterende vier kanshebbers net zo goed dat gouden ei.
Geef een reactie