Een paar weken geleden werd bekend: de EU blijft reclame voor vlees sponsoren. Met alles wat we inmiddels weten over de destructieve effecten van de vleesindustrie op klimaat, biodiversiteit en dierenwelzijn kunnen we dit toch niet laten gebeuren?

Wie kent niet het jingeltje ‘Kip, het meest veelzijdige stukje vlees kip!’ Wat minder mensen weten is dat deze jingle betaald is van jouw belastinggeld. De EU stelt subsidie beschikbaar voor vleesreclame. Zo verstrekte de EU tussen 2016 en 2019 meer dan 70 miljoen euro voor de promotie van vlees. Hiermee kwam onder meer de campagne ‘What a wonderful beef’ tot stand, om zo Spaans rundvlees onder de aandacht te brengen.

Momenteel loopt de hipstercampagne ter waarde van 7,5 miljoen euro #LetsTalkAboutPork om millennials aan het varkensvlees te krijgen. Want de afzetmarkt van deze klimaatbewuste generatie blijkt te krimpen.

Teken hier de petitie: EU meat advertisements: Not with my tax money

Maar er leek goed nieuws te zijn. Er zou een einde komen aan vleesreclame met EU-geld. Dit stond vermeld in een eerste voorstel van de Green Deal van uitvoerend vicevoorzitter van de EU Frans Timmermans. Een nieuwe voedselstrategie genaamd ‘Farm to fork’ zou ertoe moeten leiden dat inwoners van de Europese Unie in 2030 gezonder en milieuvriendelijker eten.

Het plan om subsidie op vleesreclame af te schaffen werd echter op het laatste moment geschrapt. Onderzoekers van Trouw doken in de oorzaak van deze koerswijziging en schreven er een artikel over.

Een wijs besluit, zei CDA-Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik (en voormalig varkenshouder) tegen Trouw, ‘want de EU moet zich niet gaan bemoeien met de voedingskeuze van burgers’. Dat is grappig, want de essentie van reclame is de keuze van de consument beïnvloeden. Is het financieren van vleesreclame dan niet bij uitstek bemoeienis van de overheid met de voedingskeuze van de burger?

Teken hier de petitie: EU meat advertisements: Not with my tax money

De wetenschap is het erover eens dat we minder dierlijke producten moeten gaan eten, willen we de planeet leefbaar houden. De EU zelf trouwens ook. Het bewijs daarvan is de Green Deal, de routekaart naar een duurzame Europese economie. Op de website van de EU staat: “Dat lukt alleen als we op alle beleidsdomeinen de klimaat- en milieuproblemen aangrijpen als een kans om de transitie voor iedereen zo rechtvaardig en inclusief mogelijk te maken.”

Europese sigaretten onderscheiden zich in kwaliteit. Steek er een op en u proeft het verschil!

Reclame maken voor een product dat dit beleid ondermijnt, valt niet te verkopen. Dat is zoiets als zeggen dat je roken onder burgers wilt ontmoedigen, maar wel posters financiert waarop staat: Europese sigaretten onderscheiden zich in kwaliteit. Steek er een op en u proeft het verschil!

Als de EU serieus een gezonder, veiliger en meer duurzaam leefklimaat voor haar burgers wil creëren, dan zouden ze letterlijk het volgende spreekwoord moeten nastreven: Put your money where your mouth is. De tientallen miljoenen euro’s die nu gebruikt worden voor het aanprijzen van vlees, zouden ook gebruikt kunnen worden voor het ontwikkelen van hoogwaardige vleesvervangers, betere beloning van gezondheidswerkers of regeneratieve landbouw of natuurbescherming.

Daarom zijn wij een petitie gestart:
– Maaike Baan, redacteur Nieuws van de Vooruitgang, Sublime
– Bertus Tulleners, adviseur duurzame economie, TheRockGroup
– Rachel van de Pol, hoofdredacteur Sublime en oprichter Ikreddewereld.nl

Teken de petitie als je wilt dat jouw belastinggeld beter besteed moet worden.